Степінь. Формули скороченого множення
Степінь з натуральним показником
Коли одне число додається декілька разів само до себе, наприклад то щоб повторно це не писати можна скорочено написати так Тобто «4» це кількість повторів якогось числа, а показує яке число повторюється, це дія множення.
Подібним чином відбувається при множенні якось числа самого на себе певну кількість разів, наприклад . Такий запис можна замінити на тотожній йому (рівний/такий самий) запис Це говорять так «сім у п’ятому степені». степеня.
Загальний запис: степеня. Якщо то запис називають степенем з натуральним показником.
На справді як основа так і показник степеня можуть бути будь якими числами та навіть виразами.
Приклади:
Властивості степеня
Розглянемо загальні властивості степеня. Їх варто запам’ятати раз і назавжди, оскільки ці формули будуть використовуватися надзвичайно часто.
a1 = a;
41 = 4
a0 = 1, a ≠ 0;
90 = 1; (-11)0 = 1; 00 – не визначено
am ∙ an = am + n;
am : an = am - n, a ≠ 0;
25 : 23 = 25 - 3 = 22; 3-7 : 35 = 3-7 - 5 = 3-12
(an)m = an ∙ m;
(23)4 = 23 ∙ 4=212; (3-2)3 = 3-2 ∙ 3 = 3-6
(ab)n = an ∙ bn;
(2 ∙ х)4 = 24 ∙ х4 = 16х4
(a : b)n = an : bn, b ≠ 0;
(2 : x)5 = 25 : x5
a-n = 1an;
a-nb = 1b · an;
a-n · cb = can · b, (a ≠ 0);
1a-n · b = anb;
ca-n · b = an · cb;
(/a/b)-n = (/b/a)n;
5-3 = 153; 0-3 = 103 - не визначено
(/2/x)-2 = (/x/2)2
Варто пам'ятати, що дії зі степенем, окрім випадків, коли степінь діє на декілька чисел виконуються лише при однакових основах!
Формули скороченого множення
Квадрат суми:
Квадрат різниці:
Різниця квадратів:
Сума кубів:
Різниця кубів:
Куб суми: =
Куб різниці: =
Також не варто боятися, якщо зустрінете не стандартний вигляд. Наприклад:
(a + b + c)2
На перший погляд не має спеціальної формули як підносити до квадрата такі дужки, але на справді є декілька способів це зробити:
1) Розписати степінь. Оскільки степінь вказує скільки разів число множиться саме на себе, то можна замінити його на множники. Тобто:
Після чого необхідно лише уважно розкрити дужки. Цим способом можна користуватися наприклад, якщо ви забули формули скороченого множення. Тобто: і так далі.
2) Взяти доданки у дужках як одне число. Тобто у випадку якщо є декілька доданків (більше чим два), то можна деякі з них записати як одне число. Наприклад:
(a + b + c)2 = ((a + b) + c)2
Після цього скористатися вже відомими формулами.
Спробуйте самостійно розписати ці формули до кінця. Ось кінцевий результат який має вийти:
Винесення знаку «-»
Ми вже знаємо, що можна виносити знак за дужки:
a - b = -(b - a)
Але, якщо ви маєте вираз зі степенем, то винесення за дужки буде виконуватися за формулою:
(a - b)n = (-1)n ∙ (b - a)n
Наприклад:
(3 - x)4 = (-1)4 ∙ (x - 3)4 = (x - 3)4
(a - 5)3 = (-1)3 ∙(5 - a)3 = -(5 - a)3
Розв'яжемо декілька прикладів.
Якому одночленові дорівнює вираз:
1. 5x3y2 ∙ 0,4xy3;
2. -0,4a4b ∙ 100a2b4
Для зручності запишемо числа біля чисел, та числа з однаковими основами один біля одного ("х" біля "х", "а" біля "а" і так далі). Після чого скористаємося формулами степення.
5x3y2 ∙ 0,4xy3 = 5 · 0,4 · x3 + 1y2 + 3 = 2x4y5
-0,4a4b ∙ 100a2b4 = -0,4 · 100 · a4 + 2b1 + 4 = -40a6b5
Спростіть вираз:
52a2 : 53a8
В першу чергу необхідно виконати дії із дробами. Більше про них ви можете дізнатися тут
52a2 : 53a8 = 52a2 · a853 = 52·a853a2
На цьому етапі можна скорочувати вираз як окремо так і разом. Для того щоб скорочувати такі дроби важливо чітко пам’ятати, що дії зі степенями виконуються лише при однакових основах!
Скорочення окремими частинами:
5253 = 52 - 3 = 5-1 = 151 = /1/5; a8a2 = a8 - 2 = a6
Після чого необхідно об’єднати результат. В таких випадках між числами стоїть дія множення. Тобто матимемо такий вигляд:
/1/5 · a6 = a65
Якщо виконувати скорочення разом то варто пам’ятати лише один момент, коли числа є в чисельнику та знаменнику (виконується ділення), то варто подивитися де стоїть більший степінь після чого відняти від більшого степеня менший і записати те число на місці більшого степеня. На словах звучить складно та заплутано але на практиці все на багато простіше. Розглянемо наший вираз:
52 · a853 · a2
Як видно більший степінь при основі «5» знаходиться у знаменнику, а при основі «а» у чисельнику. Тому записуємо так:
52 · a853 · a2 = a8 - 2 · 52 - 3 = a6 · 5-1 = a6 · /1/5 = a65
А, якщо числа знаходяться лише у чисельнику або лише у знаменнику то виконуємо дію додавання степенів. При цьому не забуваєте, що такі дії можна виконувати лише при однакових основах!
Приклад: 54 · 53 · 423 = 54 + 3 · 423= 57 · 423
Якщо ж дріб є змішаним (числа з однаковою основою є в чисельнику та знаменнику у декількох варіантах) то дії (додавання або віднімання степенів) виконуйте на свій розсуд.
Приклад: 27 · 2629 · 23
Тут можна відразу почати скорочувати, або ж можна додати степені в чисельнику та знаменнику після чого скоротити, або ж будь яка інша послідовність дій. Порядок краще підбирати для кожного прикладу окремо, але, якщо ви будете працювати постійно за однією схемою, то нічого поганого у цьому не буде.
27 · 2629 · 23 = 27 + 629 + 3 = 213212 = 213 - 12 = 21 = 2
Часто доводиться працювати із числами які є в степені але у яких є різні основи. В такому випадку необхідно по можливості звести їх до однієї основи. Зазвичай за основу обирають найменші прості числа.
Приклад: 642 · 2343 · 82
Як помітно всі числа є з різними основами але можна написати так: Після чого можемо написати так:
(26)2 · 23(22)3 · (23)2
Після чого можна використовувати формули степеня.
(26)2 · 23(22)3 · (23)2 = 26 · 2 · 23(22)3 · (23)2
Можливо у вас зараз з’явилися запитання «як обрати основу», «що буде якщо обрати іншу основу». Тут не варто лякатися. За основу обирається число яке в степені дасть те число яке перетворюємо. Наприклад «16» можна записати як або «81» як або Оскільки кожне з цих чисел піднявши до відповідного степеня отримаємо початкове число Відповідно коли є декілька чисел, що множаться або діляться, то основу намагаються підбирати для всіх однакову.
Також варто зауважити що основа не завжди зручно підбирається і доводиться розкладати число на множники. Наприклад «72» можна написати так після чого «36» можна написати так і отримаємо такий запис
Спростити вираз:
Це одне з найпопулярніших завдань яке буде зустрічатися в різних предметах які використовують математику. Тут доволі часто використовуються формули скороченого множення. Тому вони є надзвичайно необхідними.
a2 + 36a2 - 36 - /a/a + 6
Надзвичайно поширена помилка, коли записують вираз так Якщо розкрити дужки відразу буде помітно, що це не правильно але багато новачків за це навіть не замислюються і допускають помилку. Вираз можна записати ось так
У нашому прикладі розкладемо на множники лише знаменник першого дробу. Отримаємо:
a2 + 36(a - 6)(a + 6) - /a/a + 6
Тепер необхідно звести дроби до спільного знаменника. В нашому випадку це Домножимо другий дріб на та виконаємо дію віднімання дробів з однаковими знаменниками.
Зверніть увагу. У чисельнику ми дужки розкрили, а знаменнику ні. Це через те, що у чисельнику дужки є доданками, а у знаменнику множниками. Намагайтеся не розкривати дужки без крайньої необхідності, оскільки їх зробити набагато складніше чим розкрити.
Зараз ми просто винесемо спільний множник у чисельнику та скоротимо дріб