Корінь (Радикал)

Давайте розберемося, що таке корінь. Які він має властивості та як з ним працювати.

Сам корінь записують так:

А, загальний запис є таким: Де Наприклад: четвертого степеня з

Відразу зауважимо, що це ціле додатне число починаючи з В реальності там може бути чи дробове число але в цьому не має жодної потреби.

Вважають, якщо, на місті не має ні якого числа, то там знаходиться Такий корінь називають (ми також будемо на нього казати Наприклад: з

Якщо на місті написана то такий корінь називають Наприклад: кубічний з

Розберемося, що з себе представляє корінь та як з ним працювати.

Візьмемо загальний запис: Коли доводиться працювати із коренем, то варто задавати собі таке питання: число потрібно помножити саме на себе разів щоб отримати число

Для прикладу візьмемо Отже, ми запитуємо себе: число потрібно помножити само на себе рази щоб отримати число Відповіддю буде бо

Візьмемо ще декілька прикладів:

Розглянемо перший приклад Задаємо собі наше питання: число потрібно помножити саме на себе рази щоб отримати

Багато хто може відповісти якщо ми виконаємо перевірку то як бачите результат буде не Також, багато хто може відповісти то це також помилка! це різні числа! В шкільному курсі математики в таких ситуаціях кажуть не має тобто таке не

Візьмемо наступні числа. При будемо мати а при отримаємо

Отже, в даній ситуації можна зробити такі висновки:

1. Під коренем парного степеня не може знаходитися число.

2. Корінь парного степеня не може бути рівний числу (дане правило ви зустрінете в майбутньому, коли будете ірраціональні рівняння).

На справді працювати з коренем доволі просто. Адже, корінь на справді має майже всі ті ж самі властивості, що і степінь.

Розглянемо основну формулу з коренем і переконаємося у правдивості верхнього речення.

Отже, запам’ятайте дану формулу:

n am = (n/a)m = amn

Тобто, вам потрібно що корінь завжди можна записати за допомогою степеня. В такій ситуації показник кореня стане знаменником степеня. Також, пригадаємо, що число є завжди в степені. Тому, коли ми не маємо степеня, то у чисельник потрібно написати А, сам степінь може бути написаний біля числа під коренем або за межами кореня.

Розглянемо наступні властивості:

n/ab = n/an/b

n/a/b = n/an/b

nm/a = mn/a = nm/a

Як помітно властивості кореня мають аналоги з властивостями степеня.

Якщо ж ви будете мати множення/ділення двох виразів із коренями при цьому в них буде однакова основа, то можна буде виконати ці дії так:

n/am/a = a1n ∙ a1m = a1n+ 1m = am + nnm = nmam + n

n/am/a = a1n ∶ a1m = a1n- 1m = am - nnm = nmam - n

Враховуючи, що степінь та корінь числа ми можемо записати у вигляді дробу, то можуть виникати моменти, коли ці числа можна буде скороти.

Розглянемо ще одне дуже важливе правило:

a2 = |a| = {/a, якщо a ≥ 0/-a, якщо a < 0

(a)2 = a, a ≥ 0

nan = ...
|a| = a, якщо a ≥ 0 |a| = -a, якщо a < 0

Тому, використовуючи наступні формули будьте обережні:

npamp = nam

a ∙ n/b = nan ∙ b

Зауважимо, що для останньої формули не щоб між числом та дробом була саме дія множення. Головне що коли ми вносимо число під корінь, то його необхідно підняти до такого ж степеня як і сам корінь.

Також, ви можете число записати у корінь (навіть просто знак краще залишити перед Для цього необхідно обране число записати в однаковому степені та корені.

a = nan = (n/a)n;

Такі перетворення необхідно зазвичай виконувати коли є потреба

Наприклад, потрібно скоротити дріб:

Зробимо деякі перетворення у чисельнику, а саме напишемо: і Тоді отримаємо:

/x - 4/√x + 2 = (√x)2 - 22√x + 2

Як помітно, у чисельнику ми маємо формулу скороченого множення Скористаємося нею. Отже, тепер будемо мати:

(√x)2 - 22√x + 2 = /(√x - 2)(√x + 2)/√x + 2

Як помітно, у чисельнику та знаменнику ми отримали однакові множники. Скоротимо їх:

/(√x - 2)(√x + 2)/√x + 2 = √x - 2

Як ви вже зрозуміли, навіть з коренями варто знати формули скороченого множення. Вони часто необхідні, коли, потрібно позбутися від ірраціональності у знаменнику.

Ірраціональність у знаменнику означає, що в знаменнику дробу є число з коренем. Відповідно, позбутися ірраціональності у знаменнику, означає, що потрібно зробити так, щоб, корінь у знаменнику зник.

Розглянемо основні способи як це можна зробити.

Найпростіший варіант який може бути, це коли в знаменнику є лише одне єдине число. Наприклад: Тобто, там не має дії (якщо є то нічого страшного. На них можна просто не зважати або занести під корінь).

Отже, в таких ситуаціях потрібно взяти число яке є у знаменнику з коренем. В нашому прикладі це Далі для зручності записати корінь у вигляді степеня:

Після чого варто запитати себе: «яке число потрібно до степеня щоб там вийшла Або, ви можете рівняння: бо у нас такий даного рівняння буде

Отже, тепер потрібно чисельник та знаменник помножити на в степені Тобто: Отримаємо:

Коли у вас в знаменнику є не лише число з коренем, а і дії то вам доведеться користуватися формулами скороченого множення.

Для прикладу, якщо у знаменнику є такий вираз: Тобто, ви маєте корінь квадратний, то необхідно буде помножити чисельник та знаменник на Ці дії необхідні щоб отримати формулу скороченого множення

Розглянемо це на прикладі:

Отже, у знаменнику ми маємо корінь квадратний. По факту нам потрібно помножити чисельник та знаменник та такий же знаменник але з протилежним знаком.

Матимемо:

/c/d - √a = /c ∙ (b + √a)/(d - √a)(b + √a)

Як помітно, у знаменнику ми отримали формулу скороченого множення Скористаємося нею:

Якщо ж, у знаменнику ви маєте корінь кубічний, то потрібно буде зробити формулу кубів: З великою ймовірністю у вас буде одна з дужок, тому, вам необхідно буде просто помножити чисельник та знаменник на іншу дужку. Не забувайте стежити за знаками!

Приклад:

Як помітно, ми маємо другу дужку зі знаком Тому, нам потрібно помножити на першу дужку зі знаком в других дужках з низу, тому беремо нижній знак з перших дужок, тобто

Ще одна ситуація з якою доведеться зустрічатися при роботі з коренем, то це порівняння чисел.

Для того, щоб правильно порівняти числа з коренем потрібно мати «однакові підкореневі вирази» або «однакові показники кореня».

Коли у вас є однакові показники кореня, то вам потрібно порівнювати їх основи. В такій ситуації все дуже просто. Більшим буде те число в якого підкореневий вираз є більшим.

Наприклад:

Коли у вас є однакові підкореневі вирази, то потрібно подивитися на показники їх коренів.

Якщо при цьому основа є більшою за то більшим буде те число в якого показник кореня є меншим.

Наприклад:

Якщо основа є в межах то більшим буде те число в якого показник степеня буде більшим.

Наприклад:

Коли у вас є різні підкореневі вирази та різні показники кореня, то краще за все буде зробити однакові показники кореня. Для цього, варто корінь подати у вигляді степеня. Після чого у нас утворяться дроби (в якості степеня). І ці дроби нам варто звести до спільного знаменника та повернути числа назад у вигляді кореня.

Розглянемо це з першу на загальному прикладі:

n/a i m/b

a1n i b1m

amnm i bnnm

nmam i nmbn

Після чого залишається порівняти їх підкореневі вирази.

Наприклад:

3 i 3/5

312 i 513

336 i 526

633 i 652

6/27 i 6/25

3 i 3/5; бо 27 > 25

Розглянемо ще чисел з коренями.

В першу чергу зауважимо, що коли у вас є додавання/віднімання чисел під одним коренем, то їх не можна розділяти на різні корені не можна в один корінь, якщо є чисел з

тa ± bn/a ± n/b

Це перевірити доволі просто. Обчислимо наступні вирази:

16 + 9 = 25 = 5

16 + 9 = 4 + 3 = 7

Як помітно, ми отримали різний результат.

Якщо ви хочете виконати чисел з коренями, то мають виконуватися наступні умови:

1. У виразів є однакові показники коренів.

2. Підкореневі вирази є однакові.

При цьому, додаються/віднімаються лише числа перед коренями (а самі корені вважаємо немов це букви).

Наприклад:

«35/9 + 26/9» не маємо права, бо є різні показники кореня

«35/9 + 25/7» не маємо права, бо є різні підкореневі вирази

«36/9 + 26/9 = 56/9» маємо права, бо показники кореня та підкореневі вирази є однаковими. При цьому числа які стоять біля коренів. Це можна порівняти з виразом

Якщо під коренем у вас є мішаний або десятковий дріб, то краще за все їх перетворити у звичайний дріб та добути корінь. При цьому скорочувати можна але це не

Наприклад:

1/9/16 = /25/16 = /5/4 = 1/1/4

0.36 = /36/100 = /6/10 = 0.6

Розв'яжемо декілька прикладів: