Практика. Ірраціональні рівняння

Для того щоб успішно розв’язувати практичні завдання вам варто ознайомитися з теоретичним матеріалом. Це можна зробити тут.

1. x - 2 = -2

Оскільки змінна знаходиться лише під коренем, то ми маємо рівняння вигляду: Корінь є парного степеня (степінь то в такому випадку він (корінь) має дорівнювати додатному число. Але, оскільки наший корінь дорівнює від’ємному числу, то такий приклад розв’язків не має.

Відповідь: ∅.

2. x + 6 = 2

Змінна знаходиться лише під коренем. Тому, ми маємо рівняння такого вигляду: Корінь є парного степеня (степінь і корінь дорівнює додатному числу, тому розв’язати таке рівняння зможемо так:

f(x) = an

Отже:

x + 6 = 22

x + 6 = 4

x = 4 - 6

x = -2

Відповідь: -2.

3. 5/-2x = -2

Змінна знаходиться лише під коренем. Тому, ми маємо рівняння такого вигляду: Корінь є не парного степеня (степінь то такий приклад буде мати розв’язки завжди. Знайдемо розв’язки рівняння так:

f(x) = an

Отже:

-2x = (-2)5

-2x = -32

x = /-32/-2

x = 16

Відповідь: 16.

4.

Змінна знаходиться лише під коренем. Тому, ми маємо рівняння такого вигляду: Корінь є парного степеня (степінь і корінь дорівнює додатному числу, тому розв’язати таке рівняння зможемо так:

f(x) = an

Отже:

x2 - 8x + 16 = 12

x2 - 8x + 16 = 1

x2 - 8x + 16 - 1 = 0

x2 - 8x + 15 = 0

Відповідь: 3; 5.

5.

Змінна знаходиться лише під коренем. Тому, ми маємо рівняння такого вигляду: Корінь є парного степеня (степінь і корінь дорівнює додатному числу, тому розв’язати таке рівняння зможемо так:

f(x) = an

Отже:

x2 - 2x = (√3)2

x2 - 2x = 3

x2 - 2x - 3 = 0

Відповідь: -1; 3.

6.

Наший приклад має два окремі корені парного степеня. Тому, коли ми знайдемо розв’язки даного рівняння, то необхідно перевірити чи наші підкореневі вирази стануть від’ємними.

Оскільки корені є однакового степеня та множаться між собою, то ми можемо зробити з них один степінь за правилом:

n/an/b = n/ab

Отже, будемо мати:

(3 - x)(2 - x)= √2

Тепер ми маємо рівняння вигляду: Розв’язати його можна так:

f(x) = an

Отримаємо:

(3 - x)(2 - x) = (√2)2

(3 - x)(2 - x) = 2

x2 - 5x + 4 = 0

Підставимо наші розв’язки замість «х» у підкореневі вирази

При - результат від’ємний, тому розв’язок нам не підходить.

При - обидва результати додатні, тому розв’язок підходить.

Відповідь: 1.

7.

Оскільки, змінна є як під коренем так і за його межами, то це рівняння є вигляду: Такі приклади доводиться розв’язувати. Але оскільки ми маємо корінь парного степеня (степінь то це означає, що в кінці необхідно буде перевірити розв’язки підставивши у вираз, що є за межами кореня І залишити лише ті розв’язки при яких результат після підстановки вийде додатним або рівним нулеві.

Такий вид прикладів розв’язуємо так:

f(x) = [g(x)]n

Матимемо:

3x2 - 6x - 9 = 0 |∶3

x2 - 2x - 3 = 0

x1 = /-(-2) + √16/2 ∙ 1 = /2 + 4/2 = 3

x2 = /-(-2) - √16/2 ∙ 1 = /2 - 4/2 = -1

Залишається підставити отримані розв’язки замість у та залишити лише ті при яких результат вийде додатним або рівним нулеві.

При - результат додатний, тому розв’язок підходить.

При - результат від’ємний, тому розв’язок не підходить.

Відповідь: 3.

8.

В даному прикладі ми маємо змінну як під коренем так і за його межами. Тому це є тип прикладів: Але необхідно його ще звести до стандартного вигляду. Для цього достатньо розділити корінь та все інше по різних частинах. Перенесемо корінь в іншу частину. Одночасно позбудимося знаку мінус біля кореня.

x + 4 = 5√x

Дуже добре було б позбутися ще біля кореня поділивши на нього або занести його під знак кореня, але це не обов’язково. Достатньо щоб корінь був додатним. Тепер ми маємо розв’язати отримане рівняння таким чином:

f(x) = [g(x)]n

Важливо! Якщо ми не забрали число, що стоїть біля кореня (множиться або ділить корінь), то його також необхідно піднести до степеня!

Оскільки корінь є парного степеня, то після того як знайдемо розв’язки їх необхідно підставити у вираз якому дорівнює корінь і відкинути ті при яких цей вираз вийде від’ємним.

Будемо мати:

(x + 4)2 = (5√x)2

(x + 4)2 = 52(√x)2

(x + 4)2 = 52x

x2 - 17x + 16 = 0

Підставимо розв’язки замість у щоб перевірити чи вони нам підходять.

При - результат додатний, тому розв’язок початкового рівняння.

При - результат додатний, тому розв’язок початкового рівняння.

Відповідь:

9.

Оскільки ми маємо лише два корені під якими є змінна і не має додавання чи віднімання за межами коренів, то це є тип прикладу Щоб переконатися в цьому остаточно перенесемо один з коренів у протилежну сторону. При перенесенні не забуваємо змінити знак, що знаходиться перед коренем на протилежний. Будемо мати:

5 + x = x + 7

Такий тип прикладу можна розв’язати так:

f(x) = g(x)

Але оскільки корінь є парного степеня, то в кінці необхідно виконати перевірку підставивши замість розв’язки рівняння у вирази та

Отже, будемо мати:

5 + x = x + 7

x - x = 7 - 5

0 = 2

Оскільки зник і рівняння залишилося не правильним, то це означає, що рівняння розв’язків не має:

Відповідь: ∅.

10.

Оскільки ми маємо лише два корені під якими є змінна і не має додавання чи віднімання за межами коренів, то це є тип прикладу Такий тип прикладу можна розв’язати так:

f(x) = g(x)

Але оскільки корінь є парного степеня, то в кінці необхідно виконати перевірку підставивши замість розв’язки рівняння у вирази та

x2 - 6x + 5 = 0

Перевіримо наші розв’язки.

При підставимо у число вийшло від’ємним, тому розв’язок не підходить.

При підставимо у число вийшло додатним, тому розв’язок підходить. Підставимо у число вийшло додатним, тому розв’язок підходить.

Відповідь: 5.

11.

Змінна знаходиться лише під коренем але оскільки за межами коренів знаходяться ще числа, то це є складні тригонометричні рівняння. Оскільки корені є одного степеня, то такі приклади розв’язуються методом підняття обох частин рівняння до такого ж степеня як і корінь. Для зручності розділимо корені по окремих частинах. Тобто, перенесемо один з коренів в іншу сторону. Цей момент є важливим тим, що у нас не має знаку тому жодна зі сторін не стане від’ємною і виконувати перевірку буде не обов’язково хоча, і бажано.

x + 5 = √x + 1

Піднімемо праву та ліву частину до квадрату (бо степінь кореня

(x + 5)2 = (√x + 1)2

Розв’яжемо отриманий вираз:

У нас залишився лише один корінь. Це стандартна ситуація. Якщо залишили два корені з однієї сторони, то отримали б корінь помножений на корінь. Після, чого їх можна було б занести під один корінь.

Зараз є ситуація, коли є корінь та щось за межами кореня. Розділимо корінь від всього іншого.

x + 5 - x - 1 = 2√x

4 = 2√x

√x = /4/2

√x = 2

Виконавши всі дії для спрощення, отримали, що корінь рівний числу. Тобто, рівняння вигляду: Оскільки, корінь є парним, а число додатним, то ми будемо мати розв’язки. Знайдемо їх так:

f(x) = an

Отже:

x = 22

x = 4

Щоб переконатися чи розв’язок підходить можна підставити його у початкове рівняння замість

При буде: числа є додатними, тому розв’язок підходить.

Відповідь: 4.

12.

Ми маємо змінну під коренем. Всі корені мають однаковий степінь. Отже, таке рівняння розв’язується підняттям обох частин до степеня в якому є корінь.

Будемо мати:

Розділимо корінь і все, що є за його межами:

Піднімемо обидві частини до квадрату:

3x2 + 2x - 5 = 0

Для перевірки підставимо наші розв’язки замість у кожен з під кореневих виразів.

При - усі числа додатні або рівні нулеві, тому розв’язок підходить.

При - число від’ємне тому розв’язок не підходить.

Відповідь: 1.

13.

Змінна є лише під коренем. Але ці корені є в різних степенях. Такі приклади частіше за все розв’язуються замінною змінної. Щоб вирішити такий приклад необхідно звести корені до одного степеня. Зведемо до степеня. Для цього скористаємося властивістю:

a = (n/a)n

Отримаємо:

Тепер наший приклад виглядає так:

2(6/x + 1)2 - 6/x + 1 = 6

2(6/x + 1)2 - 6/x + 1 - 6 = 0

Виконаємо замінну змінної:

6/x + 1 = t

Після чого наший приклад виглядає так:

2t2 - t - 6 = 0

Повернемося до заміни змінної та розв’яжемо рівняння відносно неї.

При

6/x + 1 = 2

Це є рівняння вигляду: Оскільки степінь парний та число додатне, то ми можемо розв’язати даний приклад таким методом:

f(x) = an

Будемо мати:

x + 1 = 25

x + 1 = 64

x = 64 - 1

x = 63

При «t = -/3/2»:

6/x + 1 = -/3/2

Це є рівняння вигляду: Оскільки степінь парний, а число від’ємне, то таке рівняння розв’язків не має.

Відповідь: 63.